Deborah Solomon:Why do you suppose European artists are so much more politically
engaged than American ones?
Elfriede Jelinek: The smaller a group, the easier it is for more people to argue and
enter into discussions. The U.S. is vast. It’s too large. The intellectuals hide out in
enclaves, in big cities or universities, like a bunch of chickens hiding from a fox.
Much of your criticism has been aimed at your native Austria and its „criminal“ Nazi past.
In Austria, a rather authoritarian Catholic country, the role of the social admonisher
traditionally fell to artists because there were no great political thinkers.
aus: Deborah Solomon: A Gloom of Her Own. In: New York Times (Magazine), 21.11.2004.
Über ihre persönliche Befindlichkeit nach der Nobelpreiszuerkennung (
Nobelpreis
). Über ihre Gründe, warum sie nicht nach Stockholm fährt. Sie kritisiert die
Politik
von
George W. Bush
und vergleicht die KünstlerInnen (
Künstler
,
Künstlerin
) und Intellektuellen Österreichs (
Österreich
) mit jenen in den
USA
. Die Beziehung zwischen Frauen (
Frau
) und Männern (
Mann
) beschreibt sie als ein Hegelianisches Herr-Knecht-Verhältnis und spricht über das Engagement in ihren Texten (in Bezug auf
Politik
und
Feminismus
) und ihre Ehe.